Disse importbilene ruster mest! 

Du har kanskje gått med en drøm lenge, om å importere din helt spesielle modell og merke. Før du tar steget kan det være lurt å ta en titt om din bil står oppført over listen av biler som ruster mest.  

Spar tusenvis av kroner 

Ved å vite hvilke biler og modeller som ruster minst eller mest, kan du spare flere tusenvis av kroner. Mange nordmenn velger å importere bil, spesielt fra Tyskland. Reglene her er enkle og klare, og bilene går fint igjennom tollen. Men det å komme hjem med en bil som ruster etter kun noen uker er det ingen som ønsker. Da er det greit å vite at VW Passat modeller kan ligge i faresonen for å ruste raskere enn andre bilmerker. Rapporten ble sluppet våren 2016 og har fått stor oppmerksomhet, ettersom listen over modellene har vært hemmelige frem til nå. 

Stockholm, Sweden - June, 25th, 2015: Volkswagen T6 Caravelle stopped on the parking before the test drives at international press launch. Volkswagen T6 is powered by the 2.0-litre diesel engine or 2.0-litre pertol engine. This car is one of the most popular commercial vehicle in Europe.

Nye biler skal være beskyttet  

Nye biler skal selvfølgelig være bedre beskyttet enn biler som er for eksempel 5 år eller eldre. Mye har forandret seg i produksjonslinjen av biler bare de siste årene. Så kan man da begynne å lure på hvorfor noen modeller allikevel begynner å ruste før andre. Svaret fra produsentene er vage, men stemmer overens med hverandre. Noen, som for eksempel Volkswagen, skyller på en robotfeil fra fabrikken, mens asiatiske bilprodusenter som for eksempel Hyundai, som også ligger dårlig an på listen, skylder på stålprodusentene. Asiatiske bilprodusenter har etter hvert startet med egen stålproduksjon, noe som også Hyundai har planer om, men ikke kommet i gang med ennå. 

Bilene som ruster minst  

Hamburg, Germany - May 2, 2010 : Close up from the left front of a parking blue BMW 530d. Shallow depth of field with fokus on the headlight. BMW is a German automobile, motorcycle and engine manufacturing company founded in 1916

Selv om den såkalte Kimab-rapporten avslører rust-verstingene, er det fortsatt trygt å importere biler, så lenge man som importør tar fornuftige forhåndsregler. De bilene som ruster minst, er tyske importfavoritter som BMW og Mercedes, men det er franske Renault som troner helt på toppen. Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til rust på bruktbiler, alt fra hvor bilen har kjørt mest til hvordan den har blitt vedlikeholdt. Verdt å merke seg er det at rapporten viser kun europeiske bilprodusenter.   

Add a Comment

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *